Kuplung lamella csere (XVS650)

Avatar
Wolfy Hungary
Hozzászólások: 40
Csatlakozott: 2017.02.21. 19:24
Tartózkodási hely: Budapest

Kuplung lamella csere (XVS650)

HozzászólásSzerző: Wolfy » 2017.03.03. 21:29

Sziasztok!
Egy korábbi, máshol is lehozott cikkemet osztanám meg itt is!

Nekiálltam eddigi legnagyobb szerelésemnek.
Kuplung lamella (de inkább gyűrű) cserének.
Szükségét éreztem, mert nem tetszett, hogy a kuplungkar visszaengedésekor szinte már kiengedésnél kezdett el fogni. És ezen a bowden állítgatása sem javított.
Ha már olajat, és szűrőket cserélek, akkor egy kalap alatt megoldom ezt is.
Természetesen a szervíz manuál többszöri tanulmányozása (nélkülözhetetlen) és a lélek alapos felkészítése előzte meg a manővert.

A szükséges alkatrészeket a http://www.nagyvas.hu oldalról rendeltem meg.
Ezek:
- kuplung kopó lamellák (12000ft)
- kuplung fedél tömítés (1600ft)
- olajszűrő (900ft)
- légszűrő (3390ft)


A mocival gyorsan mentem egy kört, hogy meleg és folyós legyen az olaj.
Leeresztés volt az első, hagytam, hogy minden kicsepegjen.
Csakhogy a továbblépéshez le kell szedni még valamit...
Igen, jól gondoljátok, a kipuffogórol van szó.
Alaposan körbe kellett járnom szinte minden csavart, és összeköttetést, hogy legalább a szétszerelési sorrendre rájöjjek. Erről persze nem ír egy szót sem a manuál. Addig meg csepegett az olaj kifele.

Végül a következő sorrend lett a befutó:
1: felső cső
2: alsó cső
3: első henger leömlője

Így már szabaddá vált az út a fedél csavarjai irányába.

És igen, a fékpedál tartókonzolját is le kellett vennem, mert a leömlőnek útban volt, de nagyon.

Jöhetett a szűrő fedél, a szűrő kivétele.

Kipattogtak a kuplungfedél csavarjai is a helyükről, majd a fedelet finom mozdulatokkal le lehetett léptetni a két oldalon található vezetőcsapokról. Az egyik a blokkon, a másik a fedélen található.
Szabaddá vált az út a kuplungkosárhoz

A kosár nyomólapján található 5db csavar, ami alatt rugó leledzik, illetve egy csavar középen, ami a beállításhoz kell. (ezt majd későb)
Először a középső csavart kell meglazítani, és leszedni. Majd jöhet a maradék. Érdemes egyenletesen lazítani, hogy a nyomólap sérülését megelőzzük. Nem kell aggódni, nem pattan el...
A nyomólap eltávolítása után a "keksz" egyben kijön, mert össze van ragadva az olajtól.

A fedél korábbi tömítése rásülhet-rágyógyulhat a fémre. Ezt egy éles pengével, természetesen ügyelve arra, hogy a fémbe ne marjon bele, el lehet távolítani mindkét oldalról.

Finoman szétcsúsztatva szét lehet választani a kopó lapokat a nyomó lapoktól.
Fontos megjegyezni, hogy a sorrendre oda kell figyelni, illetve, a nyomólapok iránya és a kopólapok pozíciója is meghatározott.
Ebben természetesen jelölések vannak segítségünkre.
Az összeszerelésnél elsőre egy nyomólapot kell becsúsztatni. A nyomólap két oldala külsőleg eltér egymástól. Az egyik oldal szélei, peremei le vannak kerekítve. Ez az oldal néz a blokk felé.
Jöhet egy kopólap.
Fontos: a lap koronájának van két jellemző pontja (egymással szemben)
Az egyik kiemelkedésen 2 bemarás, a másikon egy.
A kosáron található "szarvacskák" végét kell stírölni. Két egymás melletti nyúlvány végén látható két pont-szerű mélyítés. E két pont közé kell esnie a két bemarásos kiemelkedésnek.

Egymás után felváltva a helyükre kerültek a lamellák. Jöhet vissza a nyomólap.
Rugókat megmérve 39-40mm a jó méret. Ha kevesebb, akkor érdemes kicserélni őket.
A csavarokat természetesen keresztirányosan kell meghúzni. A gyári érték: 8Nm.

Ha mindez megvan, akkor jöhet a kuplung beállítása. Ehhez jó ha van egy segítő kéz.
A blokk túloldalán van egy kar, amit a kuplung-karral, egy bowden segítségével mozgatunk.
Ennek a karnak a vége (kifelé mutató vége) csúcsos formájú.
A kis csúcs akatt a blokkon kell keresni egy picike kiemelkedést.
Ez a két igazítási pont. A csúcsnak, illetve a dudornak egymás felett kell lennie.
A csúcsocska pozícióját a kuplungkosár közepén lévő csavar elforgatásával lehet belőni, miközben a túloldalon a segítő finoman nyomja a kart, illetve mondja a pozíciót..
Ha ez megvan akkor a korábban levett alátéttel és anyával le kell rögzíteni a csavart.

Jöhet vissza a fedél, természetesen a tömítés pontos illesztése után.
Fontos, hogy a csavarok a megfelelő helyre kerüljenek vissza az összeszerelésnél.

Ehhez egy tipp: kartonpapír
A kiszerelésnél szépen körben a megfelelő helyen és sorrendben átnyomtam a papíron.

Miután minden a helyére került, a csavarokat szintén keresztirányosan meghúztam.
Majd újra kilazítottam, mert kifelejtettem az alsó csavarok alól pár leszorító lapot, amik a blokk alatt futó elektromos kábelt tartják...

Tehát újra meghúztam mindent.
Az eredmény: egy dzsuvás, kicsit még hiányos, de felújított kuplungos gép.

A leszerelt alkatrészek visszaszerelése már gyorsan ment.
Közben Vasutasferi feltöltötte a gépet olajjal (2.8l mert szűrőcsere is volt).

Végre kész. Gyorsan samponos fürdetés jött, hogy szegénykém úgy nézzen ki, ahogy szokott.
Jöhetett a próbakör.
Furcsa volt, hogy a kuplungkar visszaengedésekor már középtájon érezhető volt, hogy a motor kezdi kifejteni erőátviteli szándékát a váltó irányába, majd azon keresztül a kerék felé.
Kezdett az aggódásom elmúlni, majd a jól ismert vigyor ki is ült, mikor megéreztem: jó lett!

Összegezve:
Az első alkalom a legnehezebb, amikor a lépéseket magamnak kell megtapasztalnom.
De az eredmény kárpótolt az egész maceráért.
Összességében kb.5 órám ment rá. Elsőre...
Üdv: Wolfy
:D :D :D

Avatar
Balu Hungary
Hozzászólások: 28
Csatlakozott: 2017.02.24. 18:37
Tartózkodási hely: Áporka
Kapcsolat:

Re: Kuplung lamella csere (XVS650)

HozzászólásSzerző: Balu » 2023.12.07. 15:39

Fogadjunk azóta többet bicikliztél…
Örülj, ha esik az eső...mert ha nem örülsz, akkor is esik!
A kutya is ugat, ha nem ismer!


Vissza: “Szerelés-karbantartás”

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég