Kuplung lamella csere (XVS650)
Elküldve: 2017.03.03. 21:29
Sziasztok!
Egy korábbi, máshol is lehozott cikkemet osztanám meg itt is!
Nekiálltam eddigi legnagyobb szerelésemnek.
Kuplung lamella (de inkább gyűrű) cserének.
Szükségét éreztem, mert nem tetszett, hogy a kuplungkar visszaengedésekor szinte már kiengedésnél kezdett el fogni. És ezen a bowden állítgatása sem javított.
Ha már olajat, és szűrőket cserélek, akkor egy kalap alatt megoldom ezt is.
Természetesen a szervíz manuál többszöri tanulmányozása (nélkülözhetetlen) és a lélek alapos felkészítése előzte meg a manővert.
A szükséges alkatrészeket a http://www.nagyvas.hu oldalról rendeltem meg.
Ezek:
- kuplung kopó lamellák (12000ft)
- kuplung fedél tömítés (1600ft)
- olajszűrő (900ft)
- légszűrő (3390ft)
A mocival gyorsan mentem egy kört, hogy meleg és folyós legyen az olaj.
Leeresztés volt az első, hagytam, hogy minden kicsepegjen.
Csakhogy a továbblépéshez le kell szedni még valamit...
Igen, jól gondoljátok, a kipuffogórol van szó.
Alaposan körbe kellett járnom szinte minden csavart, és összeköttetést, hogy legalább a szétszerelési sorrendre rájöjjek. Erről persze nem ír egy szót sem a manuál. Addig meg csepegett az olaj kifele.
Végül a következő sorrend lett a befutó:
1: felső cső
2: alsó cső
3: első henger leömlője
Így már szabaddá vált az út a fedél csavarjai irányába.
És igen, a fékpedál tartókonzolját is le kellett vennem, mert a leömlőnek útban volt, de nagyon.
Jöhetett a szűrő fedél, a szűrő kivétele.
Kipattogtak a kuplungfedél csavarjai is a helyükről, majd a fedelet finom mozdulatokkal le lehetett léptetni a két oldalon található vezetőcsapokról. Az egyik a blokkon, a másik a fedélen található.
Szabaddá vált az út a kuplungkosárhoz
A kosár nyomólapján található 5db csavar, ami alatt rugó leledzik, illetve egy csavar középen, ami a beállításhoz kell. (ezt majd későb)
Először a középső csavart kell meglazítani, és leszedni. Majd jöhet a maradék. Érdemes egyenletesen lazítani, hogy a nyomólap sérülését megelőzzük. Nem kell aggódni, nem pattan el...
A nyomólap eltávolítása után a "keksz" egyben kijön, mert össze van ragadva az olajtól.
A fedél korábbi tömítése rásülhet-rágyógyulhat a fémre. Ezt egy éles pengével, természetesen ügyelve arra, hogy a fémbe ne marjon bele, el lehet távolítani mindkét oldalról.
Finoman szétcsúsztatva szét lehet választani a kopó lapokat a nyomó lapoktól.
Fontos megjegyezni, hogy a sorrendre oda kell figyelni, illetve, a nyomólapok iránya és a kopólapok pozíciója is meghatározott.
Ebben természetesen jelölések vannak segítségünkre.
Az összeszerelésnél elsőre egy nyomólapot kell becsúsztatni. A nyomólap két oldala külsőleg eltér egymástól. Az egyik oldal szélei, peremei le vannak kerekítve. Ez az oldal néz a blokk felé.
Jöhet egy kopólap.
Fontos: a lap koronájának van két jellemző pontja (egymással szemben)
Az egyik kiemelkedésen 2 bemarás, a másikon egy.
A kosáron található "szarvacskák" végét kell stírölni. Két egymás melletti nyúlvány végén látható két pont-szerű mélyítés. E két pont közé kell esnie a két bemarásos kiemelkedésnek.
Egymás után felváltva a helyükre kerültek a lamellák. Jöhet vissza a nyomólap.
Rugókat megmérve 39-40mm a jó méret. Ha kevesebb, akkor érdemes kicserélni őket.
A csavarokat természetesen keresztirányosan kell meghúzni. A gyári érték: 8Nm.
Ha mindez megvan, akkor jöhet a kuplung beállítása. Ehhez jó ha van egy segítő kéz.
A blokk túloldalán van egy kar, amit a kuplung-karral, egy bowden segítségével mozgatunk.
Ennek a karnak a vége (kifelé mutató vége) csúcsos formájú.
A kis csúcs akatt a blokkon kell keresni egy picike kiemelkedést.
Ez a két igazítási pont. A csúcsnak, illetve a dudornak egymás felett kell lennie.
A csúcsocska pozícióját a kuplungkosár közepén lévő csavar elforgatásával lehet belőni, miközben a túloldalon a segítő finoman nyomja a kart, illetve mondja a pozíciót..
Ha ez megvan akkor a korábban levett alátéttel és anyával le kell rögzíteni a csavart.
Jöhet vissza a fedél, természetesen a tömítés pontos illesztése után.
Fontos, hogy a csavarok a megfelelő helyre kerüljenek vissza az összeszerelésnél.
Ehhez egy tipp: kartonpapír
A kiszerelésnél szépen körben a megfelelő helyen és sorrendben átnyomtam a papíron.
Miután minden a helyére került, a csavarokat szintén keresztirányosan meghúztam.
Majd újra kilazítottam, mert kifelejtettem az alsó csavarok alól pár leszorító lapot, amik a blokk alatt futó elektromos kábelt tartják...
Tehát újra meghúztam mindent.
Az eredmény: egy dzsuvás, kicsit még hiányos, de felújított kuplungos gép.
A leszerelt alkatrészek visszaszerelése már gyorsan ment.
Közben Vasutasferi feltöltötte a gépet olajjal (2.8l mert szűrőcsere is volt).
Végre kész. Gyorsan samponos fürdetés jött, hogy szegénykém úgy nézzen ki, ahogy szokott.
Jöhetett a próbakör.
Furcsa volt, hogy a kuplungkar visszaengedésekor már középtájon érezhető volt, hogy a motor kezdi kifejteni erőátviteli szándékát a váltó irányába, majd azon keresztül a kerék felé.
Kezdett az aggódásom elmúlni, majd a jól ismert vigyor ki is ült, mikor megéreztem: jó lett!
Összegezve:
Az első alkalom a legnehezebb, amikor a lépéseket magamnak kell megtapasztalnom.
De az eredmény kárpótolt az egész maceráért.
Összességében kb.5 órám ment rá. Elsőre...
Egy korábbi, máshol is lehozott cikkemet osztanám meg itt is!
Nekiálltam eddigi legnagyobb szerelésemnek.
Kuplung lamella (de inkább gyűrű) cserének.
Szükségét éreztem, mert nem tetszett, hogy a kuplungkar visszaengedésekor szinte már kiengedésnél kezdett el fogni. És ezen a bowden állítgatása sem javított.
Ha már olajat, és szűrőket cserélek, akkor egy kalap alatt megoldom ezt is.
Természetesen a szervíz manuál többszöri tanulmányozása (nélkülözhetetlen) és a lélek alapos felkészítése előzte meg a manővert.
A szükséges alkatrészeket a http://www.nagyvas.hu oldalról rendeltem meg.
Ezek:
- kuplung kopó lamellák (12000ft)
- kuplung fedél tömítés (1600ft)
- olajszűrő (900ft)
- légszűrő (3390ft)
A mocival gyorsan mentem egy kört, hogy meleg és folyós legyen az olaj.
Leeresztés volt az első, hagytam, hogy minden kicsepegjen.
Csakhogy a továbblépéshez le kell szedni még valamit...
Igen, jól gondoljátok, a kipuffogórol van szó.
Alaposan körbe kellett járnom szinte minden csavart, és összeköttetést, hogy legalább a szétszerelési sorrendre rájöjjek. Erről persze nem ír egy szót sem a manuál. Addig meg csepegett az olaj kifele.
Végül a következő sorrend lett a befutó:
1: felső cső
2: alsó cső
3: első henger leömlője
Így már szabaddá vált az út a fedél csavarjai irányába.
És igen, a fékpedál tartókonzolját is le kellett vennem, mert a leömlőnek útban volt, de nagyon.
Jöhetett a szűrő fedél, a szűrő kivétele.
Kipattogtak a kuplungfedél csavarjai is a helyükről, majd a fedelet finom mozdulatokkal le lehetett léptetni a két oldalon található vezetőcsapokról. Az egyik a blokkon, a másik a fedélen található.
Szabaddá vált az út a kuplungkosárhoz
A kosár nyomólapján található 5db csavar, ami alatt rugó leledzik, illetve egy csavar középen, ami a beállításhoz kell. (ezt majd későb)
Először a középső csavart kell meglazítani, és leszedni. Majd jöhet a maradék. Érdemes egyenletesen lazítani, hogy a nyomólap sérülését megelőzzük. Nem kell aggódni, nem pattan el...
A nyomólap eltávolítása után a "keksz" egyben kijön, mert össze van ragadva az olajtól.
A fedél korábbi tömítése rásülhet-rágyógyulhat a fémre. Ezt egy éles pengével, természetesen ügyelve arra, hogy a fémbe ne marjon bele, el lehet távolítani mindkét oldalról.
Finoman szétcsúsztatva szét lehet választani a kopó lapokat a nyomó lapoktól.
Fontos megjegyezni, hogy a sorrendre oda kell figyelni, illetve, a nyomólapok iránya és a kopólapok pozíciója is meghatározott.
Ebben természetesen jelölések vannak segítségünkre.
Az összeszerelésnél elsőre egy nyomólapot kell becsúsztatni. A nyomólap két oldala külsőleg eltér egymástól. Az egyik oldal szélei, peremei le vannak kerekítve. Ez az oldal néz a blokk felé.
Jöhet egy kopólap.
Fontos: a lap koronájának van két jellemző pontja (egymással szemben)
Az egyik kiemelkedésen 2 bemarás, a másikon egy.
A kosáron található "szarvacskák" végét kell stírölni. Két egymás melletti nyúlvány végén látható két pont-szerű mélyítés. E két pont közé kell esnie a két bemarásos kiemelkedésnek.
Egymás után felváltva a helyükre kerültek a lamellák. Jöhet vissza a nyomólap.
Rugókat megmérve 39-40mm a jó méret. Ha kevesebb, akkor érdemes kicserélni őket.
A csavarokat természetesen keresztirányosan kell meghúzni. A gyári érték: 8Nm.
Ha mindez megvan, akkor jöhet a kuplung beállítása. Ehhez jó ha van egy segítő kéz.
A blokk túloldalán van egy kar, amit a kuplung-karral, egy bowden segítségével mozgatunk.
Ennek a karnak a vége (kifelé mutató vége) csúcsos formájú.
A kis csúcs akatt a blokkon kell keresni egy picike kiemelkedést.
Ez a két igazítási pont. A csúcsnak, illetve a dudornak egymás felett kell lennie.
A csúcsocska pozícióját a kuplungkosár közepén lévő csavar elforgatásával lehet belőni, miközben a túloldalon a segítő finoman nyomja a kart, illetve mondja a pozíciót..
Ha ez megvan akkor a korábban levett alátéttel és anyával le kell rögzíteni a csavart.
Jöhet vissza a fedél, természetesen a tömítés pontos illesztése után.
Fontos, hogy a csavarok a megfelelő helyre kerüljenek vissza az összeszerelésnél.
Ehhez egy tipp: kartonpapír
A kiszerelésnél szépen körben a megfelelő helyen és sorrendben átnyomtam a papíron.
Miután minden a helyére került, a csavarokat szintén keresztirányosan meghúztam.
Majd újra kilazítottam, mert kifelejtettem az alsó csavarok alól pár leszorító lapot, amik a blokk alatt futó elektromos kábelt tartják...
Tehát újra meghúztam mindent.
Az eredmény: egy dzsuvás, kicsit még hiányos, de felújított kuplungos gép.
A leszerelt alkatrészek visszaszerelése már gyorsan ment.
Közben Vasutasferi feltöltötte a gépet olajjal (2.8l mert szűrőcsere is volt).
Végre kész. Gyorsan samponos fürdetés jött, hogy szegénykém úgy nézzen ki, ahogy szokott.
Jöhetett a próbakör.
Furcsa volt, hogy a kuplungkar visszaengedésekor már középtájon érezhető volt, hogy a motor kezdi kifejteni erőátviteli szándékát a váltó irányába, majd azon keresztül a kerék felé.
Kezdett az aggódásom elmúlni, majd a jól ismert vigyor ki is ült, mikor megéreztem: jó lett!
Összegezve:
Az első alkalom a legnehezebb, amikor a lépéseket magamnak kell megtapasztalnom.
De az eredmény kárpótolt az egész maceráért.
Összességében kb.5 órám ment rá. Elsőre...